تاثیر استفاده از توری سایبان برای پرورش خیار

تاثیر استفاده از توری سایبان برای پرورش خیار

خیار یکی از مهمترین محصولات گیاهی است که در کشورهای آسیایی و آفریقایی، در شرایط گلخانه ای و غیر گلخانه ای کشت می شود. این گیاه از جمله صیفی‌جاتی است که در شرایط نیمه گرمسیری، رطوبت محیط زیاد، رطوبت زیاد خاک، دما و کودهای موجود در گلخانه‌ها به خوبی رشد می کند. محققین بعد از مطالعات و بررسی شرایط گلخانه‌های کشت کننده خیار دریافتند که توری سایبان (شید گلخانه)  باعث بهبود کیفیت و افزایش بازدهی خیار شده، علاوه بر این باعث کاهش تعرق آن و در نتیجه مصرف آب را بیش از 60 درصد برای این محصول بهبود می بخشد.  باید توجه داشت که محصولاتی که در مزارع باز و بدون حفاظت در آب و هوای نیمه خشک رشد می کنند و در معرض تابش مستقیم آفتاب، درجه حرارت بالا و باد قرار می گیرند که منجر به تبخیر و تعریق زیاد آنها می شود، درنتیجه نیازمند آب زیاد برای رشد و محصول دهی در این شرایط هستند. در مقابل شرایط فوق، گیاهانی که تحت پوشش توری شید رشد می کند، دارای تنش دمایی کمتری هستند، چون:
- از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری می شود. 
- درجه حرارت محیط داخل محوطه تحت پوشش پایین تر است.
- رطوبت داخل محیط تحت پوشش نسبت به محوطه بیرون بیشتر است.
- سرعت باد داخل محوطه تحت پوشش کاهش می‌یابد. 
تأمین آب یکی از مهمترین عوامل محدود کننده محیطی برای رشد خیار است. محدودیت منابع آب در دسترس و تنش آبی منجر به تغییرات فیزیولوژیکی بیشماری از جمله تغییر نسبت ریشه به ساقه، کاهش سطح برگ، تعداد برگ و در نهایت کاهش رشد و عملکرد گیاه می‌شود. به‌همین منظور پژوهشگران به بررسی تاثیر استفاده از شبکه سایبان بر مصرف آب، رشد و خصوصیات فیزیکی بوته‌های‌‌ خیار، در یکی از کشورهای آفریقایی در ماه ژانویه که شرایط آب و هوایی نیمه خشک در آن حاکم بود، پرداختند. برای این آزمایش بوته‌های خیار در 4 حالت استفاده از پوشش نایلونی، توری سایبان سفید با تراکم 40%،  توری سایه انداز سیاه با تراکم 60% و حالت بدون پوشش به عنوان نمونه کنترل در مزرعه، کشت و بررسی شدند. 
بر طبق نتایج این آزمایش، تبخیر و تعرق گیاهان کشت شده درمحیط‌های حفاظت شده با شبکه سایبان نسبت به نمونه کنترل کمتر بود. این به معنی کاهش چشمگیر مصرف آب با استفاده از انواع توری سایه انداز است. ولی بهترین خصوصیات فیزیکی و شاخص‌های رشد بوته‌های خیار برای آن شرایط آب و هوایی با توری سایه انداز سفید با تراکم 40%  محقق شد. 
شرکت تورینه بافت برترین تولید کننده شبکه‌های توری محافظ و کیسه‌ راشل در خاورمیانه، کلیه شبکه‌های توری محافظ خود نظیر: توری شید، توری ضد سرمازدگی، توری ضد پرنده، توری ضد تگرگ و ... را با 24 ماه ضمانت در برابر آفتاب عرضه می‌نماید.
منبع:  https://www.sciencedirect.com

Опубликовано: 16:02:01 1398/10/22
Посетил: 1874