سرما‌زدگی - قسمت دوم

سرما‌زدگی - قسمت دوم

در این بخش از مقاله  معرفی و بررسی روش‌های سنتی و معرفی توری ضد سرما زدگی شرکت تورینه بافت خواهیم پرداخت.
روش‌های سنتی جلوگیری از سرمازدگی 
روش‌های متعددی جهت پیشگیری از آسیب سرمازدگی به جوانه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل درختان میوه وجود دارد:
 انتخاب گونه‌های دیر گل
استفاده و کاشت گونه‌های دیرگل در مناطقی که بیم سرمای ناگهانی در فصل بهار می رود.
استفاده از مواد و کودهای شیمیایی کشاورزی
با استفاده از ترکیبات مختلف شیمیایی می توان زمان گل‌دهی و جوانه زنی درختان را در فصول مختلف به تاخیر انداخت.
موقعیت و محل باغ
در مناطق کوهپایه‌ایی که احتمال سرمای دیرهنگام در فصل بهار وجود دارد، محل باغ  باید درسمت شیب‌های شمالی ایجاد شود تا با تاخیر در گرم شدن ابتدای فصل بهار در نهایت باعث وقفه در شکوفه‌دهی و جوانه‌زنی  بشود. احداث  باغ میوه در مجاورت جنگل‌ها، رودخانه‌ها، سواحل دریا و به طور کل مناطقی که دارای هوای مرطوب هستند ،آسیب‌های سرمای بهاره را کاهش خواهد داد.
 پاشیدن آب بر روی درختان
 80 کیلو کالری  گرما به ازای یخ زدن هر لیتر آب آزاد خواهد شد. این گرمای آزاد شده باعث گرم شدن جوانه و شکوفه‌هایی که در تماس با آب باشند، خواهد شد. علاوه بر آن تشکیل یخ دراطراف شکوفه‌ها و جوانه‌ها  باعث ثبات و عدم کاهش دما به کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد می شود. مناسب ترین روش آب‌پاشی برای دست‌یابی به این اهداف، استفاده از سیستم آبیاری بارانی و محلول‌ پاش‌ها  بر روی درختان میوه می باشد.
اقدامات پیشگیرانه زراعی
علاوه  بر اقداماتی که برای حفاظت از تنه، ساقه و جوانه‌های درختان  باغ در برابر سرما انجام می شود، توجه به سطح خاک نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. بهتر است سطح خاک از علف‌های هرز پاک شده و همچنین شخم نخورده باشد. علف‌های موجود در سطح خاک منجر به تبادل بیشتر گرمای خاک با محیط سرد خواهند شد. زمین شخم زده شده به جهت دارا بودن هوای بیشتر در لابه‌لای خود زودتر از سطح شخم نخورده سرد می شود. این بخش از اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت گیاهانی نظیر توت‌فرنگی و انگور بسیار موثر خواهد بود. 
گرم کردن باغ توسط بخاری‌های باغی
استفاده از بخاری‌های باغی و سوزاندن موادی مانند چوب، نفت یا گازوییل موجب گرم شدن باغ می شود. این روش در مناطق بسیار سردسیر تاثیر زیادی نخواهد داشت،  اما در مناطق نیمه گرمسیری که باغ‌‌هایی نظیر مرکبات، انار، انجیر زیتون و غیره که در آن قرار دارد، موثر خواهد بود.
 ایجاد دود برای کاهش افت دما
در شب‌های سرد که احتمال بروز و نفوذ سرما بیشتر باشد می توان با ایجاد دود از طریق سوزاندن کاه و کلش و مواد دیگر دمای باغ را حفظ  کرد. بیشتر بودن ذرات معلق و دود در فضای باغ  منجر به کنترل دمای بهتر درختان می شود.
ایجاد بادشکن در اطراف باغ
کشت  درختانی  نظیر چنار، افرا و غیره در سمت شمالی باغ، که نفوذ و وزش بادهای سرد بیشتر از آن جهت روی می دهد، یکی دیگر از روش‌های مقابله با سرمازدگی درختان باغ‌ها می باشد.
استفاده از توری‌های ضد سرمازدگی
توری‌های ضد سرمازدگی یکی از ایمن‌ ترین و جدیدترین روش‌های مقابله با آسیب‌های ناشی از سرمازدگی در درختان می‌‌باشد.
این توری‌ها ضمن حفاظت از درختان در برابر سرما، هیچ آسیبی به جوانه‌ها و میوه‌های آنها و همچنین محیط زیست و سایر جانداران وارد نخواهد کرد. برای کسب اطلاعات از مشخصات توری ضد سرمازدگی اینجا و برای مطالعه بیشتر تاثیرات مثبت این محصول اینجا را کلیک کنید.

Опубликовано: 14:36:21 1398/07/25
Посетил: 1451