نگهداری و بسته بندی سیب زمینی - قسمت چهارم

نگهداری و بسته بندی سیب زمینی - قسمت چهارم

انبارداری سیب زمینی خوراکی و بذری
به طور کلی در روش انبارداری سنتی امکان نگهداری مقدار محدودی از سیب زمینی بذری یا خوراکی  وجود داشته و از سویی دیگر هزینه‌های نیروی کار برای نگهداری از محصول با این روش، بالا خواهد بود. میزان ضایعات بالای محصول  در روش انبارداری سنتی و همچنین  افزایش تقاضای جامعه به آن با توجه به سیر صعودی جمعیت، ضرورت استفاده از انبارهای بزرگ و مدرن سیب زمینی را با بالاترین کیفیت و کمترین ضایعات و هزینه را اجتناب ناپذیر نموده است. از آنجا که شرایط طبیعی منطقه با وجود تطابق کامل با نیازهای فیزیولوژیک محصول نمی‌‌تواند تضمین کافی برای تأمین شرایط مطلوب ذخیره سازی مقدار قابل توجهی از محصول را ایجاد نماید، لذا نیاز به استفاده از انواع تجهیزات الکترومکانیکی که بتواند ضمن حمل و نقل آرام محصول، با کنترل دما، فشار و رطوبت هوا در نقاط مختلف انبار باعث کاهش ضایعات بشود، ضروری است. در ساختمان این نوع انبارها علاوه برمصالح مختلف، طراحی اسکلت فلزی، کانال‌‎های هوادهی، دیوارها، سقف، راهرو و غیره به گونه ای است که بتواند شرایط مناسب برای نگهداری محصول را ایجاد نماید.
سردخانه سیب زمینی
ضایعات نگهداری طولانی مدت سیب زمینی در انبارهای سنتی بدلیل گرمای هوا بسیار بالا خواهد بود. در سردخانه دما،رطوبت و گردش هوا به صورت اتوماتیک کنترل شده و به طور کاملا ایزوله و مشابه سردخانه‌های معمول بالای صفر ساخته می شود. بسیاری از کشاورزان برای نگهداری محصول و جلوگیری از افزایش ضایعات آن، از سیستم سردخانه استفاده می کنند.
طرح تولید درجه بندی و بسته بندی سیب زمینی
بسته بندی محصولات مانع ایجاد آلودگی، کاهش ضایعات و افزایش پایداری آنها می شود. فروش محصولات به صورت بسته‌بندی شده موجب بالا رفتن عمر مفید محصولاتی چون سیب زمینی خواهد شد. عرضه یکدست آن ضمن بالا رفتن شاخص‌های رعایت حقوق مصرف کنندگان، عامل انگیزشی برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این محصولات خواهد بود.
اهمیت بسته بندی سیب زمینی در کیسه توری
کیسه راشل نوعی توری مخصوص بسته بندی است که کاربرد بسیار زیادی دارد. از کیسه های راشل برای بسته بندی انواع محصولات کشاورزی نظیر: سیب زمینی، پیاز، کلم، هویج، انواع مرکبات، فلفل دلمه و .... استفاده می شود. کیسه راشل به دلیل طراحی اصولی در ساخت آن، از ویژگی‌های متعددی نظیر: سهولت در بسته بندی، جلوگیری از فاسد شدن محصولات، داشتن استحکام و مقاومت لازم و قیمت و مقرون به صرفه برای کشاورزان برخوردار است.
بسته بندی سیب زمینی در کیسه توری باعث پیشگیری از تاثیر مخرب رطوبت در سیب زمینی به وسیله جریان هوا می شود. جریان نداشتن هوا باعث تجمع  رطوبت آزاد شده از سیب زمینی ها شده که منجر به رشد کپک های قارچی و باکتری ها خواهد شد.
برای مشاهده مقاومت انواع این کیسه‌ها در برابر پارگی و کشش، اینجا و اینجا کلیک کنید.

Опубликовано: 17:10:27 1398/07/20
Посетил: 1784