بررسی میزان تولید گیاه فلفل دلمه تحت پوشش رنگ‌های مختلف توری سایبان

بررسی میزان تولید گیاه فلفل دلمه تحت پوشش رنگ‌های مختلف توری سایبان

تاثیرات توری‌ سایبان بر محصولات زراعی همیشه یکسان نبوده و بسته به شرایط محیط مورد استفاده و محصولات زراعی کشت شده دارد. توری سایه انداز نقش مهمی در از بین بردن تنش‌های آبی و دمایی با کاهش نور تابیده شده به داخل محوطه تحت پوشش آن و در نتیجه کاهش دما و تعریق گیاه دارد. همانطور که در مقالات پیشین هم اشاره شد،  فلفل دلمه از جمله محصولاتی است که استفاده از توری شید برای پرورش آن دارای اثرات مثبتی همچون افزایش مقدار محصول، بازدهی و وزن کلی می باشد. برای مطالعه بیشتر اثرات شبکه سایبان روی گیاه فلفل دلمه تحقیق در سال‎‌های 2016 و 2017 صورت گرفت. در این تحقیق به بررسی اثرات 4 رنگ شید گلخانه سیاه، قرمز، شفاف و سفید با تراکم 50 درصد در قیاس با منطقه بدون پوشش توری شید (کنترل) بر روی بوته‌های فلفل دلمه و میزان محصول دهی آنها پرداختند.
طبق یافته‌های این تحقیق مشخص شد بوته‌های فلفل دلمه‌ای که در منطقه بدون پوشش شبکه سایه انداز رشد کرده اند دارای میوه کمتر، نیازمند آبیاری بیشتر، پوست ضعیف تر و ماندگاری کمتر در قیاس با بوته‌های کشت شده تحت پوشش انواع توری گلخانه بودند. بهترین دما برای پرورش گیاه فلفل دلمه به طور میانگین  بین 21 تا 23 درجه سانتی گراد و دمای ریشه آن باید حتماً کمتر از 27.5 درجه سانتی گراد باشد.
دمای بالا در منطقه بدون پوشش موجب کاهش تعداد میوه تولیدی، کاهش میوه قابل فروش و بطور کلی کاهش بازدهی فلفل دلمه‌های قابل عرضه و فروش شد. در این آزمایش تفاوت چشمگیری در بازدهی میوه و وزن فلفل دلمه‌های تولید شده تحت پوشش رنگ‌های مختلف شید گلخانه مشاهده نشد، اما شبکه سایبان سیاه برای بهبود تولید ، افزایش اندازه محصولات تولید شده و کاهش اختلالات فیزولوژیکی نظیر آفتاب سوختگی دارای عملکرد نسبتاً بهتری بود.
شرکت تورینه بافت برترین تولید کننده شبکه‌های توری محافظ و کیسه‌ راشل در خاورمیانه، کلیه شبکه‌های توری محافظ خود نظیر: 
توری ضد سرمازدگی، توری ضد تگرگ، توری ایمنی ساختمان و ... را  با 30 ماه ضمانت در برابر آفتاب عرضه می‌نماید.

انتشار: 14:13:49 1398/11/16
بازدید: 1948

بیشترین دوام و ماندگاری

30 تا 48 ماه گارانتی

مشاوره تخصصی رایگان

بسته به نوع کاربری و محل اجرا

ارسال و حمل و نقل

مطمئن، سریع و مقرون بصرفه

تنوع بافت و محصول

بیشترین تنوع در خاورمیانه