تگرگ و آسیب‌های آن

تگرگ و آسیب‌های آن

پیش بینی تگرگ
از نظر کارشناسان تگرگ یکی از مخرب ترین پدیده‌های جوی برای کشاورزی است. تگرگ همانند بادهای سریع لحظه ای در توفان رعد و برق در یک منطقه باریکی که گاهی عرض آن متجاوز از 2 الی 3 کیلومتر نبوده، خواهد بارید. زمانی که توفان در سطح وسیعی،  گسترش می یابد، احتمال وقوع و بارش آن بیشتر است. بررسی اقلیمی وقوع توفانها در امر پیش بینی تگرگ از نکات بسیار مهم بوده که متاسفانه دانش امروزه هواشناسان درباره رابطه تگرگ و نوع توفان به منظور پیش بینی وقوع آن کافی و جامع نمی باشد.
 اثرات ناشی از تگرگ بر محیط
مهمترین صدمات و اثری که تگرگ دارد عبارت است از:
1- اثر مستقیم 
2- اثر مکانیکی
انرژی جنبشی دانه های تگرگ نسبت مستقیمی  با جرم و مربع سرعت آنها دارد. هر چه دانه تگرگ بزرگتر و هوای محبوس شده در لایه های درون آن کمتر بوده انرژی جنبشی بیشتری جذب می کنند و  در زمان برخورد اثر مخرب تری خواهند گذاشت.
 از خسارت‌های مستقیم  تگرگ به درخت و بوته‌ها می توان به ریزش برگ، میوه، گل و حتی شکستن شاخه‌های درختان اشاره نمود. البته میزان صدمات به اندازه تگرگ بستگی دارد، ولی حتی تگرگ‌هایی  با قطر 5 میلیمتر نیز باعث ایجاد خسارت می شوند. بر طبق  آخرین  تحقیقات انجام شده، بارش تگرگ معمولاً در فصل بهار روی می دهد و در صورت رخداد آن در اوایل این فصل آسیب آن روی برگ و شکوفه میوه‌ها کم  خواهد بود و  سرعت رشد بالای گیاهان، خسارت وارده را جبران خواهد نمود. نوع دیگر صدمات ناشی از تگرگ نوع مکانیکی آن است که به طور غیر مستقیم آسیب زا می باشد. این به معنی است که دانه های تگرگ با مجروح نمودن میوه‌ها ، سبزیجات و صیفی موجب ورود و رشد عوامل بیماری زا و آفات به درون آنها در نهایت موجب فساد و گندیدگی این محصولات خواهند شد.
موثرترین و اقتصادی‌ترین روش برای کاهش آثار مخرب این پدیده بر روی گیاهان توری ضد تگرگ بوده که در مقالات گذشته به تفصیل درباره فواید این محصول پرداخته شده است.
شرکت تورینه بافت تولیدکننده برتر و پیشگام شبکه‌های توری پلاستیکی شامل: توری سایبان (شید گلخانهتوری ضد پرنده، توری ضدسرمازدگی، توری برداشت محصول با 24 ماه گارانتی در برابر آفتاب می‌باشد.
انتشار: 16:25:53 1398/10/01
بازدید: 1771

بیشترین دوام و ماندگاری

30 تا 48 ماه گارانتی

مشاوره تخصصی رایگان

بسته به نوع کاربری و محل اجرا

ارسال و حمل و نقل

مطمئن، سریع و مقرون بصرفه

تنوع بافت و محصول

بیشترین تنوع در خاورمیانه