تاثیر توری شید قرمز بر پرورش گیاهان و میوه‌ها

تاثیر توری شید قرمز بر پرورش گیاهان و میوه‌ها

توری سایبان قرمز برای محافظت از میوه در برابر آفتاب سوختگی و سایر معضلات مربوط به گرما استفاده می شود. در زمینه باغداری، باید دانست که توری سایه انداز چگونه بر رشد گیاه تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به بررسی توری قرمز می‌پردازیم. توری شید سایبان در اغلب موارد برای محافظت از گیاهان در برابر آب و هوا، حشرات، حیوانات و سایر آفات استفاده می‌شود. پوشاندن گیاهان به منظور محافظت در برابر آفات روش بسیار قدیمی محسوب می‌شود، اما علم درباره این روش چه می‌گوید؟
نحوه عملکرد
توری سایبان شید قرمز با دور نگه داشتن حشرات، پرندگان و سایر حیوانات از باغ محافظت می‌کند. اما احتمالاً نمی‌دانستید که توری‌های قرمز سایه‌انداز به گیاهان در رشد کمک می‌کند و کیفیت میوه را نیز بهبود می‌بخشد.
چگونه توری سایبان قرمز بر رشد میوه تأثیرگذار است؟
توری سایبان قرمز نور را برای رشد میوه اصلاح می کند؛ گیاهان نیز مانند انسان برای زنده ماندن به آب و غذا نیاز دارند، اما به لطف توانایی‌های خود در فتوسنتز، آنها می‌توانند غذای خود را از انرژی نور ایجاد کنند. فیلتر کردن نور به وسیله شبکه سایبان قرمز این امکان را می‌دهد تا به گیاه فقط نوری برسد که برای فتوسنتز نیاز دارد.
توری شید قرمز طیف‌های محدوده فرابنفش، آبی و قرمز را تغییر می‌دهد که باعث تغییر در فرآیندهای رشد ساقه، رشد میوه و رنگ میوه می‌شود. از توری‌های شید گلخانه در مقیاس وسیع و کوچک می‌توان بهره برد تا بدین وسیله طول موج نور بهبود یابد.
کاهش دمای خاک
توری سایبان قرمز در سراسر جهان به دلیل افزایش فصل رشد و برداشت و همچنین تولید میوه‌های قرمزتر، آبدارتر و با ارزش تجاری بیشتر مورد استفاده روزافزون است. برای مثال: هلوهایی که تحت توری شید گلخانه قرمز پرورش می‌یابند، رنگ قرمز و ظاهر بسیار جذابی برای مشتری دارند. توری سایبان قرمز کنترل زیادی بر روی نور خورشید در زمان بعد از طلوع و قبل از غروب دارد. این توری‌های به نحوی طراحی شده‌اند تا پرتوهای خورشید را جذب و دمای خاک را خنک‌تر کنند. توری‌های شید گلخانه قرمز این امکان را فراهم کرده‌اند تا کشاورزان بتوانند میوه‌هایی نظیر توت، توت فرنگی، تمشک، بلوبری، رزبری و ... را در طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی پرورش دهند. همچنین این توری‌ها با محبوس کردن گرما در خود باعث می‌شوند اختلاف دما در شب و روز نسبت به محیط بیرون افزایش یابد. این اختلاف نیز سبب افزایش آنتوسیانین و رنگ میوه می‌شود.
توری سایبان قرمز فتوسنتز را بهبود می‌بخشد
توری سایه انداز قرمز باعث پراکندگی بیشتر نور می‌شود. این عمل باعث توزیع بهتر نور شده و در نتیجه قسمت‌های مختلف گیاه نور بهتری دریافت می‌کنند و فرآیند فتوسنتز افزایش می‌یابد. همچنین هنگامی که گیاه با توری سایبان قرمز پوشیده می‌شود، شدت نور قرمز دریافتی محصولات بیشتر می‌شود. این عمل نیز باعث افزایش سنتز آنزیم‌های فتوسنتزی و تعداد کلروفیل در سطح برگ می‌شود.
از توری شید قرمز برای افزایش عملکرد و کیفیت میوه در باغات مرکبات می‌توان بهره برد. محققان ثابت کرده اند توری شید گلخانه قرمز در اوایل یا اواسط فصل شکوفه‌دهی باعث افزایش آنزیم‌های حیاتی فتوسنتزی مانند ردوکتاز در درختان میوه می‌شود.
حفاظت فیزیکی
توری‌های سایبان از گیاه در برابر آفات محافظت می‌کند. حتی در صورت بزرگ شدن گیاه نیز می‌توان از توری برای محافظت در مقابل آفات استفاده کرد. این آفات شامل حشرات، پرندگان، جوندگان و دیگر حیوانات می‌شود. به غیر از آفات، توری‌های شید سایه انداز، از گیاه در مقابل تگرگ، باد، طوفان، آفتاب سوختگی و دیگر معضلات طبیعی نیز محافظت می‌کنند.
انتشار: 14:07:14 1400/12/25
بازدید: 2493

بیشترین دوام و ماندگاری

30 تا 48 ماه گارانتی

مشاوره تخصصی رایگان

بسته به نوع کاربری و محل اجرا

ارسال و حمل و نقل

مطمئن، سریع و مقرون بصرفه

تنوع بافت و محصول

بیشترین تنوع در خاورمیانه