افزایش 40 درصدی کیفیت میوه با استفاده از توری سایبان در باغات

افزایش 40 درصدی کیفیت میوه با استفاده از توری سایبان در باغات

داریوش سالم پور، معاون طرح توسعه گلخانه های معاونت امور باغبانی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اعلام این خبر، افزود: توری سایبان پوششی است که برای محافظت از محصولات و درختان از سرما، شدت تابش نور خورشید، بارش باران و تگرگ و برف و کاهش هجوم آفات استفاده می شود.
وی درباره نتایج استفاده از سایبان در باغات، اظهار کرد: افزایش راندمان و کیفیت محصولات، بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب و ارتقای فناوری از نتایج استفاده از سایبان در باغ ها است.
به گفته سالم پور با اجرای سایبان در باغ ها کیفیت محصولات 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت.
سالم پور استفاده از شبکه سایبان را در تمام باغ ها و برای انواع محصول امکان‌پذیر دانست و بیان کرد: سایبان می‌تواند در تمام باغ ها با محصولات متفاوت و در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار گیرد اما، در ابتدا این طرح در باغات مرکبات و انار اجرا می شود.
وی ادامه داد: در استان‌هایی که احتمال خطر آفتاب سوختی محصولات به دلیل افزایش دما، کاهش کیفیت به دلیل هجوم آفات، صدمات به درختان و محصولات به دلیل ریزش برف و باران وجود دارد اجرای این طرح در اولویت است.
سالم پور فارس، خراسان و مازندارن را استان هایی برشمرد که باغات آن‌ها بیشترین خسارات را به دلیل شرایط جوی و آفات متحمل می شوند که با استفاده از توری شید می‌توان از این خسارات در باغ های این استان ها کاست.
سالم پور در مورد میزان سطح سایبانی که تا کنون در باغات کشور اجرا شده است، گفت: در حال حاضر طرح استفاده از توری سایبان در 63 هکتار از باغ های مرکبات فارس و 35 هکتار از باغ های محصولات سردسیری خراسان رضوی اجرا شده است و این طرح همچنان در حال توسعه در کشور است.
معاون طرح توسعه گلخانه های معاونت امور باغبانی با بیان اینکه دستورالعمل فنی این طرح تهیه و به استان ها ارسال شده است، افزود: در این دستورالعمل ترویج و آموزش به باغداران، تسهیلات بانکی مورد نیاز برای اجرای طرح و روند اداری لازم برای مراحل اجرا طرح دیده شده است.
سالم پور در پایان تاکید: با توجه به تحولات آب و هوایی در کشور اجرای طرح های نوآروانه و ارتقای فناوری در باغ ها و مزارع برای حفظ و پایداری تولید محصول های زراعی و باغی ضروری است، در غیر این صورت با مشکلات جدی برای حفظ امنیت غذایی کشور در آینده مواجه خواهیم شد.
به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور در سال 95 ؛ از 17 هزار هکتار باغات لیموترش در جنوب کشور 14 هزار هکتار به علت آفت جاروک لیموترش از بین رفت که حدود 80 درصد از این باغات را شامل می شد، همچنین در همین  سال سرما حدود 80 هزارهکتار باغات مرکبات شمال را در معرض تهدید قرار داد و بر اساس گزارشات واصله از سازمان جهاد کشاورزی باغات مرکبات استانداری های استان های مازندران، گلستان و گیلان  یک هزار و 167 میلیارد تومان خسارت دید. به گفته کارشناسان استفاده از تجهیزاتی مانند سایبان( شید) می تواند تا اندازه زیادی از تکرار این خسارات جلوگیری کند، ضمن اینکه سایبان افزایش کیفیت محصولات، بهره وری و صرفه جویی 35 درصدی در مصرف آب را نیز به همراه دارد. 
Published: 2020/39/14
Visited: 2401

Textures

Most variety in Middle East

Durable and resistant

30 up to 48 months warranty

Delivery time

Spry!