تأثیر توری سایبان با رنگ های مختلف بر میزان تولید و کیفیت گل‌های زینتی

تأثیر توری سایبان با رنگ های مختلف بر میزان تولید و کیفیت گل‌های زینتی

امروزه صنعت پرورش گل و گیاه مخصوصا گل‌های زینتی و آپارتمانی گسترش زیادی پیدا کرده است. گل‌های آپارتمانی بخش مهمی از تزیینات محیطی را تشکیل می‌دهند. به همین جهت رشد و تکثیر بهینه آن‌ها مورد توجه تولید‌کنندگان این صنعت قرار گرفته است.
  تحقیقی در سال‌های اخیر برای بررسی تاثیر توری سایبان و رنگ‌های مختلف آن بر کیفیت و میزان تولید گیاهان زینتی صورت گرفت. برای این کار به بررسی تاثیر توری سایه انداز با تراکم 50 درصد به رنگ‌های قرمز،سیز،سیاه و سفید بر روی میزان تولید و کیفیت گیاه کوردیلین ترمینالیس (Cordyline terminalis ) که یک گل زینتی با شاخ و برگ فراوان سایه دوست بوده، در کنار نمونه کنترل ( بدون پوشش شید گلخانه ) پرداختند.
بر اساس این تحقیق، تمامی رنگ‌های مختلف توری سایبان موجب کاهش دما و همچنین کاهش شدت نور و افزایش رطوبت نسبی در محیط‌های تحت پوشش آنها شدند. در این بین توری شید سیاه باعث بیشترین کاهش دما در فضای گلخانه و بعد از آن به ترتیب توری سایبان رنگ سبز، سفید و قرمز باعث کاهش دما شدند. نکته قابل توجه در کاربرد این توری‌ها دمای بالاتر گلخانه‌های تحت پوشش توری‌های سایبان در ماه‌های سرد زمستان در قیاس با محیط بیرون بود.
 قابلیت نگهداری و شاخص برداشت محصول برای تمام بوته‌های پرورش یافته تحت پوشش انواع شید گلخانه نسبت به نمونه کنترل افزایش یافت بود. از نظر تعداد شاخ و برگ‌ها، با وجود بهتر بودن نسبت به نمونه کنترل، تفاوت معناداری بین رنگ‌های مختلف توری سایه انداز وجود نداشت. از نظر فعالیت فتوسنتزیک و ارتفاع گیاه، شبکه سایبان رنگ سفید بهترین عملکرد را در قیاس با نمونه کنترل داشت. 
به طور کلی بر طبق یافته‌های این تحقیق، توری سایبان رنگ سفید و قرمز مناسب ترین گزینه برای بهبود پارامترهای رشد گیاه کوردیلین ترمینالیس می باشد.
شرکت تورینه بافت برترین تولید کننده شبکه‌های توری محافظ و کیسه‌ راشل در خاورمیانه، کلیه شبکه‌های توری محافظ خود نظیر: توری شید، توری ضد سرمازدگی،توری ضد پرنده، توری ضد تگرگ و ... را با 24 ماه ضمانت در برابر آفتاب عرضه می‌نماید.
منبع: www.researchgate.net
Published: 16:11:00 1398/11/13
Visited: 1619

Textures

Most variety in Middle East

Durable and resistant

30 up to 48 months warranty

Delivery time

Spry!