کاشت، نگهداری و بسته بندی کلم

کاشت، نگهداری و بسته بندی کلم

در میان سبزیجات، کلم دارای کیفیتی بالا و به خصوص جهت صادرات دارای ارزش بالایی است. صادرات کلم برای تولید‌کننده و مشتری محصول خارج از کشور آن،  یکی از زودبازده ترین و پر سود ترین نوع سرمایه گذاری است.

کلم صادراتی پس از برداشت و بسته بندی، باید دمای آن در سردخانه پایین آورده شده و سپس بارگیری و ارسال شود. باید توجه داشت که از بسته بندی فله ای کلم به شدت پرهیز بشود. بهترین و مناسب‌‌ ترین گزینه استفاده از کیسه های راشل بوده که در ادامه بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.

زمان کاشت کلم

کلم یک سبزی سفت ، برگ‌ دار و سرشار از ویتامین است. با وجود سخت بودن کاشت و پرورش کلم ، بدلیل شرایط آب‌ و هوای سرد مورد نیاز و جذاب بودن آن برای برخی آفات، با برنامه‌ ریزی درست کاشت، پرورش و مراقبت کافی از کلم  ممکن است بتوان در یک سال ، دو بار از آن محصول گرفت.

در بخش کاشت و پرورش کلم ابتدا باید دانه‌ های کلم بین ۶ تا ۸ هفته در داخل خانه و قبل از آخرین سرمای بهاری جوانه بزنند.

سپس گیاه در باغچه و کود کشاورزی جا افتاده یا گیاخاک کاشته شود. این گیاه باید ۲ یا ۳ هفته قبل از آخرین سرمای پیش‌بینی شده در خاک باغچه کاشته شده باشد.

هر دانه باید در فاصله‌ ی ۳۰ تا ۳۵ سانتی‌متر در یک ردیف کاشته شود. هر چه دانه‌ ها را به هم نزدیک‌ تر کاشته شده باشند، محصول کوچک‌ تری تولید خواهد شد. برای حفظ رطوبت و تنظیم دمای خاک  بهتر است مقدار زیادی کود گیاهی استفاده بشود. همچنین برای حفظ کیفیت خاک بهتر است تناوب زراعی حفظ شده و انواع  دیگری از گیاهان در آن کشت شوند.      

برداشت کلم

زمانی که مجموعه کروی شکل برگ‌های کلم کاملاً سفت باشد، می توان محصول را برداشت کرد. عمل برداشت در سطح کوچک با چاقوی تیز و در سبزیکاری سطوح بزرگ از ماشین های ویژه برداشت استفاده می گردد. مقدار محصول بسته به انواع کلم ها متفاوت بوده و بین ۳۰ تا ۶۰ تن در هکتار است.

نگهداری کلم

کیسه راشل برای نگهداری از کلم، به جهت نیاز مبرم آن به تهویه هوا و جلوگیری از تعریق آن مناسب ترین راه حل است. ضمن اینکه استفاده از این روش بسته بندی از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است. پس از بسته بندی کلم ها باید آن‌ها را در سردخانه انبار کرد. با حفظ دمای بین صفر تا دو درجه سانتی گراد و حفظ رطوبت نسبی 90 درصدی کلم ها، می توان آن‌ها را تا چند هفته انبار کرد.

کشورهای هدف برای صادرات کلم

صادرات کلم به عراق

صادرات کلم به عمان

صادرات کلم به امارات

صادرات کلم به قطر

برای اطلاع از بروزترین اخبار و مقالات ما صفحه اینستاگرام تورینه بافت  را پیگیری نمایید:

/https://www.instagram.com/toorineh_baft

Published: 16:20:30 1398/08/20
Visited: 1868

Textures

Most variety in Middle East

Durable and resistant

30 up to 48 months warranty

Delivery time

Spry!